Kursen Grunderna i vetenskaplig läskunnighet vid din egen läroanstalt

Du får fritt använda kursen Grunderna i vetenskaplig läskunnighet eller någon del av den i studieutbudet vid gymnasiet, yrkesskolan, yrkeshögskolan eller universitetet.

Det går också att avlägga kursen på egen hand, oberoende av tid och plats. Berätta för dina studerande om möjligheten att gå kursen!

Att inkludera kursen Grunderna i vetenskaplig läskunnighet i gymnasiestudierna

MOOC-webbkursen utgör en modul värd 2 studiepoäng. Det finns totalt sex delar i kursen. Till de enskilda kursdelarna kan man använda i medeltal 6–7 lektioner beroende på lärarens och gruppens intresseområden.

Kursen lämpar sig som en valfri studieperiod men kan också användas som en del av undervisningen i olika ämnen. Eftersom kursen inte är kopplad till någon specifik vetenskapsgren kan dess innehåll tillämpas i samtliga ämnen. Kursinnehållet kan tillämpas i ditt eget ämne eller ett urval kan användas i den egna undervisningen, till exempel bara en innehållsdel i stället för hela kursen.

Kursens första del Från andra stadiet till högskolan passar utomordentligt väl i studiehandledningen. I den delen får studenterna bekanta sig med högskolestudierna och forskare inom olika vetenskapsgrenar med hjälp av videor. När den här delen utarbetades lyssnade vi på ungdomarnas önskemål om vad de vill veta om högskolestudier.

Kursen är dessutom ett sätt för gymnasierna att samarbeta med högskolorna.

Kursens innehåll består av texter och webbuppgifter

Varje kursdel innehåller facktexter och webbuppgifter samt också videor och tips på tilläggsmaterial för dem som vill fördjupa sig. I slutet av varje del finns ett sammandrag och en självutvärderingsuppgift.

Uppgifterna har byggts upp så de går att utföra alldeles självständigt. När man studerar i grupp ger analysuppgifterna möjlighet att jobba tillsammans och är också mer givande när studenterna kan diskutera med varandra och utbyta tankar. Även om var och en registrerar ett eget svar på kursplattformen kan man bearbeta frågorna genom att diskutera dem i förväg.

Kursens målsättningar

På kursen får den studerande

  • bekanta sig med högskolestudier och olika vetenskapsgrenar
  • tips på hur hen själv ska välja studieinriktning
  • sätta sig in i den vetenskapliga kunskapens karaktär och hur vetenskaplig kunskap är uppbyggd
  • lära sig hitta vetenskaplig kunskap
  • bedöma om kunskapen är tillförlitlig
  • lära sig tänka, i synnerhet kritiskt
  • utveckla sin kritiska läskunnighet och källkritiska färdighet
  • bekanta sig med visualisering av kunskap
  • bekanta sig med olika vetenskapliga artiklar och lära sig läsa dem
  • sätta sig in i den vetenskapliga artikelns struktur och hänvisningspraxis för vetenskapligt skrivande
  • information om upphovsrätt och etiska riktlinjer för skribenter
  • information om forskarens arbete och vilka färdigheter det förutsätter
  • bekanta sig med olika forskare och studenter från olika vetenskapsgrenar genom videorna

Kursen ger en bra introduktion till fortsatta studier. Den ger också färdigheter inför inträdesproven där man kan träffa på en vetenskaplig artikel eller figur ur en artikel samt stöttar * förberedelserna inför studentexamen genom att utveckla den kritiska läskunnigheten och det kritiska tänkandet.

Helsingfors universitet beviljar 2 sp för kursprestationen

När man är klar med kursen kan man ladda ner ett kursintyg på profilsidan på MOOC-webbplatsen för kursen.

Helsingfors universitet beviljar avgiftsfritt 2 sp för godkänd kursprestation.

Mer information om beviljande av kursprestation

Vad händer efter kursen?

I tävlingen Tutki-Kokeile-Kehitä (Undersök -Experimentera-Utveckla, TuKoKe) kan man öva upp sina praktiska vetenskapliga färdigheter

TuKoKe är en vetenskaps-, teknologi- och uppfinningstävling för barn och unga. TuKoKe är ett utomordentligt tillfälle att i praktiken öva de forsknings- och rapporteringsfärdigheter man lärt sig i kursen Grunderna i vetenskaplig läskunnighet. TuKoKe har inga begränsningar beträffande vetenskapsområden, utan allt forsknings- eller produktutvecklingsarbete är välkommet, oberoende av ämne. Man kan delta ensam eller i grupp.

I TuKoKe får varje deltagare en expertutvärdering och respons på sitt arbete, som hjälper hen bedöma sina färdigheter och vad hen lärt sig. I bästa fall kan deltagandet ge en plats i finalen och ett prisstipendium samt till och med en resa till en internationell vetenskapstävling. I TuKoKe:s final får finalisterna träffa andra ungdomar som är intresserade av forsknings- och utvecklingsarbete. De får också diskutera sitt arbete med experter i ämnet.

TuKoKe

För läraren är TuKoKe en behändig väg till bedömning av projektarbeten

TuKoKe-arbetena lämnas in på en elektronisk bedömningsplattform senast den första februari. Bedömningarna av och responsen på arbetena kan läsas på plattformen senast i början av maj. För läraren är detta ett smärtfritt sätt att få experthjälp med bedömningen av studenternas projektarbeten.

Projektarbetena under TuKoKe erbjuder också samarbetsmöjligheter med högskolorna. I TuKoKe-tävlingen delar Utvecklingscentralen Lärorik ut ett pris till ett arbete som nått finalen och som gjorts i samarbete mellan gymnasiet och ett vetenskapsuniversitet inom ramen för gymnasiets läroplan (GLP 2019).

Framgångar i TuKoKe kan ge en studieplats

De som är framgångsrika i TuKoKe-tävlingen kan vid den gemensamma DIA-ansökningen under vårens andra gemensamma ansökning bli antagen till ett DIA-universitet. I gymnasieklassens final beaktas de individuella arbeten som placerat sig i topp-3 under TuKoKe-tävlingen. Denna genväg gäller inte grupparbeten.

DIA-universiteten bestämmer själva vilka linjer som tävlingen kan ge tillträde till. Mer detaljerade uppgifter publiceras på den gemensamma ansökningssidan för DIA (dia.fi) samt på Studieinfo.fi i oktober 2021.